Glenn Haha, ok, då såg vi olika saker.

Jag tror de flesta lag i SHL skulle ta emot Tornberg som en defensiv back för tredje backpar. Han syns inte mycket, och för hans backtyp är det en bra sak. När han var dålig under typ halva den här säsongen syntes han för att han gjorde misstag. Det tycker jag han har städat bort senaste 10 matcherna igen.

Groleau var väldigt intressant när han kom in i laget och var en av våra bästa backar under en period. Det var också baserat på det han fick en förlängning. Det jag kan kritisera är kanske om förlängningen kom efter att han blev skadad, då kanske man skulle ha varit lite mer orolig att förlänga. Men jag vet inte nu om så var fallet.

Vad vi ser just nu är en kollektiv kollaps, och Tornberg spelar just nu helt ok men vi kan inte förvänta oss att han bidrar mer än det till att vi vinner matcher. Groleau blandar och ger väldigt mycket liksom hans backpartner som mest ger...åt fel håll. Men det var ju inte på premisserna hur de spelar nu som deras kontrakt skrevs. Jag trodde mycket på Groleau, tyvärr har han inte levt upp till de förväntningarna. Vad det beror på är jag inte helt säker på. Schmiemann är en snarlik backtyp som jag tycker klarat det lite bättre än Groleau nu. Men vi har många backar som inte ska göra avtryck och bara har en defensiv inriktning. När då den defensiven svajar så blir de helt meningslösa, speciellt när Bergkvist inte är så stabil som han var tidigare innan han blev skadad (100% självförtroendesak för honom tror jag), Nyström är blekare än blekast och Nygren som väl är mer av en allroundback i år utan riktig spets är skadad. Då blir det väldigt trubbigt på backsidan. Bortsett från Nygren så tycker jag AOM är bäste back just nu, följd av Tornberg, helt enkelt för att de andra underpresterar.

Groleau och Tornberg är för dåliga helt enkelt. Färjestad ska ha högre krav på sina backar annars blir det den kaos vi sett i var och varannan match den här säsongen. Jämför dom med Jens Westin t.ex. Det kallar jag stabil back för ett 3:e backpar.

• Zino replied to this.

Tichonov Jens var förmodligen en av de bättre defensiva backarna i ligan och höll sig till det han var bra på. En sån back skulle jag mer än gärna ta emot, men det finns inte jättemånga av dem.

Tichonov Jens var förmodligen en av de bättre defensiva backarna i ligan och höll sig till det han var bra på. En sån back skulle jag mer än gärna ta emot, men det finns inte jättemånga av dem.

Tornberg är inte problemet. Han är en perfekt 6-7 back, duktig i BP. Säkert billig. Problemet blir att vi har alldeles för dåliga backar framför honom. Groleaus kontrakt måste strykas efter den här säsongen. In med två RIKTIGT bra backar, tre om AOM drar.

Detta blir en intressant match. Inte mkt talar för seger men hoppet är kvar.
        Tyckte också lodins femma var tuff. Steen utsattes för en likadan i grundspelet och det blev ingen femma eller avstängning. Det blev väl ingen femma på Johnsson när jag körde över Johansson utan avstängd i efterhand. Några andra tvåor som varit felaktiga . Så konsekvent har det inte varit.
        Det är dock inte detta som gjort att vi förlorat.
        SAIK har skyddat sitt mål ordentligt och städat undan returer. Deras målvakt har varit bra även om han inte behövs stå på huvudet.
        Vi måste kunna vinna genom att bara göra 2-3 mål per match. Måste vi göra 4-5 blir det stor stress på forwards.
        Kan vi lasta Lindbäck för detta? Nej, han är halvskadad och har knappt spelat senaste året. Men tanke på hans förutsättningar har han nog gjort det bra. Vad kan vi begära?
        Dock tror jag att backsidan för svag. Alla gör säkert sitt bästa men når inte upp i rätt nivå.
        Tycker att det verkligen märks att Solberg är borta. Tappet på Nygren är tufft.
        Saknar faktiskt ljunkrants som helt enkelt bara körde när han fick spela.

Tror inte att det är omöjligt att vi kniper matchen imorgon.
        Som sagt så tycker jag också att vissa domslut varit konstiga. Men hade vi haft ett fungerande PP och lite bättre ordning i försvaret så hade det varit 3-1 till oss.
        Vissa saker halt SAIK helt enkelt gjort bättre än oss.

Back to basics, till linor som har fungerat. Förutom fjärde som jag tycker skulle va kul att se ihop med ordern att fullfölja varenda situation med så fysiskt spel som möjligt!

Studenic - Kellman - Steen
          Lodin - Linus - Lindqvist
          Nygård - Tomasek - Forsell
          Alba - Westfält - Eklind

Vill egentligen inte se varken Lodin eller Tomasek i uppställningen efter förra matchen men alternativen Åslund och Björklund är tyvärr inte hetare. Så Lodin och Tomasek får bli petade i PP och dryga böter från klubben ifall de ger sig ut på några personliga vendettor och/eller några onödiga utvisningar!

Studenic - Åk som aldrig förr!
          Kellman - Fortsätt vara smart och ligg rätt.
          Steen - Va intensiv in framför mål, utan TJAFS!
          Lodin - Jobba och håll huvudet kallt bara.
          Linus - Samma som Kellman och Steen.
          Lindqvist - Fortsätt på samma vis.
          Nygård - ÅK ÅK ÅK och skapa utrymmen!
          Tomasek - Samma som Lodin.
          Forsell - Spela det spel du gjorde när du kom
          Alba - FYSIK!
          Westfält - Smartness och fysik.
          Eklind - FYSIK!

Tichonov mindre utvisningsminuter och mindre kladd med pucken i PP, måste va så att disciplinnämnden vill oss väl för en gångs skull!

Kasta om ordentligt, vi hänger ju redan mot repen.

Studenic-Tomasek-Eklind
              Linkan-Kellman-Steen
              Alba-Linus-Forsell
              Åslund-Westfält-Nygård

Ett otroligt trött "fredagsbrev".

"Med det sagt är det helt rimligt att vi får kritik – både för spelet på isen och för hur vi hanterar vissa situationer. Men låt oss försöka hålla diskussionen på en nivå som känns konstruktiv och värdig"

Med andra ord "kritisera inte oss för vi lyssnar ändå inte, men vi tar illa vid oss när alla inte sjunger lovsånger om oss"

Patetiskt. Skit ska skit ha. Så är det bara. Det klubbledningen, GM, coacher och laget gjort hittills är att stå där med den vackraste dräkten på sig å vara totalt nerkissade i 3 av 4 matcher när det verkligen gäller. Dessutom efter att man från ledningshåll stuckit huvudet i sanden å vägrat å värva för ert SM guld.

Skit ska skit ha. Det får ni tåla. Å ja Stefan jag säger "ni".. För jag hejar på boll klubben å inte Finans AB!

Ixus92 "Men låt oss försöka hålla diskussionen på en nivå som känns konstruktiv och värdig."
                Det bör ju rimligen gälla åt båda håll då. Kommer osökt att tänka på Wikstrands snack om "Lars-Åke" för några år sedan. Eller Wallins snäsiga von oben-reaktioner på tex supportrars kritik/åsikter/frågor.

Känslan när man läser sånt där är ju att FBK, på klassiskt politikermanér, nu vill försöka kladda ihop rättmätig kritik, viss "lindrigare" ilska och besvikelse med vad som populärt brukar kallas "hat & hot" - dvs åsikter man ogillar/inte behagar bemöta - och som ständigt används som ursäkt för att inte behöva bemöta den rimliga och rättmätiga kritiken heller.

Om man vill ha en bra nivå - var då lite mer öppna för att både berätta hur ni som klubb ser på saken, vad ni ämnar göra åt det OCH, inte minst, lyssna på de supportrar som ni hyllar så mycket så länge de klappar takten och sjunger när de är i arenan.

Ixus92 Vi skiter i fredagsbrevet, imorgon är det leverans som gäller, ALL IN, den som inte leverar i detta prekära läge kan lämna klubben kan jag tycka

Lär bli sista matchen för säsongen. Men om det nu inte blir det så lär de inte göra det ingen annan gjort (om jag inte fått saken om bakfoten) och vända ett 1-3 underläge. Inte en chans.
                Jag har faktiskt inte varit en av de mest kritiska och besvikna under grundserien, jag har faktiskt haft lite tro ändå. Men efter de här kvartsfinalmatcherna, jag är så besviken så jag är inte ens är arg längre, jag vet ju att det är kört.
                Får de inte in bra pjäser i alla lagdelar till nästa säsong så byt ut hela ledningen.

Blackadder 1-3 är det några lag som lyckats vända i SHL. 0-3 har ingen vänt i SHL än dock.

På ett sätt skönt om det tar slut så snabbt som möjligt även om jag hoppas de krigar på för hedern.

Tre lag har lyckats med bedriften såvitt jag kan se:

Frölunda vände mot LHC 2005-2006 i semifinalen.
                HV vände mot Timrå 2008-2009 i kvarten.
                Och LHC vände emot Frölunda 2010-2011 i kvarten.

Jag ser ju hellre att vi förlorar idag, än att vi behöver dra ut på det och förlora på bortaplan, eller ännu värre i en 7:e och avgörande.

Förlust blir det, det är jag 100% säker på.