Lagbygget 24/25
Lyssnade på P4 Värmland när jag satt i bilen tidigare idag. Deras reporter frågade Stefan Larsson om klubben har förtroende för Walle. Vår vd lämnade givetvis ett icke-svar värdigt valfri politiker men det jag reagerade på är att, så vitt jag vet, det är styrelsen som är överordnad Walle, dvs vd har ingen rätt att sparka sportdirektören. Jag har för mig att det var informationen som lämnades när man anställde Walle eller när han fick en tills vidare-anställning istället för ett tidsbestämt kontrakt.
Bra intervju med Walle i VF. Kanon! Jag får en känsla av att Mitell får en del ovett, fullt rättvist ska tilläggas. Det lär vara honom som Walle pratar om när han nämner tillit flera gånger eller när vår fd tränare malt på om xG och orättvisa utvisningar. Det ska han ha kritik för. För mig har Mitell en negativ klang, trots ett SM-guld. Jag tycker hans insats varit mer svag än stark. Han har helt enkelt misslyckats.
Jag gillar att Walle är medveten om att teamet måste bli bättre med vävningarna, inte bara kasta pengar på problemet. Se på hv med spelartrupper för 70 millar. Dock hade jag givetvis hellre tagit ett guld än att göra en vinst på 10 millar. Sporten måste gå först, alla ev affärer ska komma i andra hand.
Tyvärr kunde i princip samma saker sagts ifjol eller för fem år sen. Ingenting har blivit bättre, snarare tvärtom. Kommer vi läsa samma sak nästa år eller om tio år? Ord är bara ord, handling är det som betyder något.
Tycker Walle var ovanligt öppen och kritisk i intervjun i VF. Tycker dessutom att han tar på sig sin del av ansvaret. Jag känner mig nöjd så.
Nu återstår dock att bevisa att man lärt sig något av allt detta. Blir en spännande Silly säsong no doubt.
Casper Bra intervju med Walle i VF. Kanon! Jag får en känsla av att Mitell får en del ovett, fullt rättvist ska tilläggas. Det lär vara honom som Walle pratar om när han nämner tillit flera gånger eller när vår fd tränare malt på om xG och orättvisa utvisningar. Det ska han ha kritik för. För mig har Mitell en negativ klang, trots ett SM-guld. Jag tycker hans insats varit mer svag än stark. Han har helt enkelt misslyckats.
Jag får även känslan, med tanke på att stor kritik (underförstått) riktas mot målvaktssidan.
Sen om det handlar om att han känner att Lagaces skadebenägenhet mörkats, att Clara varit långt ifrån redo att stå mer än ett minimum av matcher i SHL eller att Masken konsekvent hävdat att "allt är under kontroll" är svårt att säga. Kanske alla de sakerna. Vem vet?
Man har ju känt hela säsongen att målvakt- och backsidan inte räcker till, men tom när det som ska bära laget (offensiva stjärnspelare i mängder) inte har varit att känna igen sen nyår så förstår man vartåt det barkar. Angående just våra stjärnforwards dalande kurva så ligger det säkert en hel del i det som andra varit inne på, att man fått bära laget och bränt ut sig mentalt av att man gjort arbetet (en massa mål) för att så ofta sen få arbetet ödelagt av målvakterna, och den enorma pressen och stressen (”jag måste göra mål NU”) har tagit ut sin rätt genom att man fått ström i klubborna istället för att man är lugn och självsäker.
Med det sagt: Naiv som man ju är och får lov att vara som supporter hoppas man på en reset inför slutspelet, ”nu har ni en chans visa vad ni går för”, typ. Första matchen försämrade ju inte direkt den där naiva optimismen. Mitt moment där luften gick ur och jag tillslut insåg att det verkligen inte blir något av den här säsongen var i match 3. Först målvakt- (returer), men ffa försvarsspelet (oförmåga att städa nämnda returer, tom inte ens efter man tagit timeout och pratat om det) i match 2, sen match 3 där SAIK ger oss chansen att nypa matchen genom alla PP:n dom gav oss, men vi inte klarade av att ta tillvara på det. Med ett sådant försvarsspel och powerplay blir det ingen lång vår, det fick även jag tillslut inse.
Angående Walles framtid är jag mer osäker än någonsin men är beredd att ge honom 1 år till att visa att han kan bygga ett välbalanserat LAG som på riktigt 1) kan utmana utmana och 2) faktiskt är med och utmanar längre in på vårkanten. Man lärde sig vid guldet 22 att man ska ha en jäkla massa flyt om det ska gå hela vägen i en sådan jämn liga så ett misslyckat guld kan jag leva med, men jag vill åtminstone se att vi är med och utmanar om det och att man känner likt Läjkers lär ha känt efter vi slagit ut dom semin 2014 och man sedan inledde sin storhetstid, att vi har byggt en plattform för framgång dom kommande åren.
- Edited
Alltså, man vet knappt vad man ska tro när man hör Wallin. Så här säger han alltså i intervju med NWT angående årets backbesättnimg:
"En annan lagdel som var kritiserad under säsongen var försvaret.
– Jag tycker att det fanns kvalitet nog för att skruva ihop en bra backsida. Det var inte i klass med de bästa i serien om man ser namn- eller kvalitetsmässigt, säger Wallin."
WTF liksom? Varför har inte FBK en backsida "i klass med de bästa i serien"? Är inte FBK ett av de bästa lagen i serien med en uttalad ambition att vinna titlar och vara ledande i Sverige och Europa? Tänker man på fullt allvar stt det isåfall räcker att shoppa forwards på NK i Sthlm City och övriga lagdelar på Dollarstore?
Ursäkta min franska men det låter ju så jefla världsfrånvänt att man baxnar.
Med den plånbok FBK förfogar över borde den enda rimliga ambitionsnivån vara att man ska vara topp3 i varje lagdel. Nu tycks man istället ha byggt en backbesättning som man inte ens själva tycker är toppklass och, föga förvånande när den taktiken motarbetas av verkligheten, går halvt bananas när den besättningen kritiseras - pga att den kritiken träffar som en kärnvapenbestyckad torped midskepps på den egna strategin att bygga en backsida som är 2+ men som man sedan på något mirakulöst vis tänker sig ska prestera på 4+nivå.
Herrejävlar så naivt och, tyvärr, ännu ett bevis på hur man chansat enormt mycket med truppen samtidigt som det utåt låtit som att man verkligen går för det.
Känner mig nästan bedragen ju mer jag hör.
thunderstorm och ännu mer spännande att herrn förlängt med flera av dessa icke-toppbackar-i-serien…
Fredde Ja, ju mer han "öppnar upp" desto snurrigare blir det och desto mindre förstår jag - och då har jag ändå ett tämligen gott förstånd.
thunderstorm Ganska provocerande att man med hockeysveriges fetaste plånbok bygger en backsida som man inte ens själv tycker är en av de bästa i serien. Hur i glödheta helvete tänkte han där?
Så herr Wallin påstår alltså att han aldrig duckar för ansvar, i samma intervju som han duckar allt ansvar och försöker få det st låta som att Max skulle vara en fullgod 1sta målis för ett lag som ska vinna SM guld. Dra på trissor.
Jimbo Eller hur! Och att sedan ha mage att tycka supportrarna är gnälliga när man kritiserar denna backsida...
Som sagt, jag vet inte riktigt vad jag ska tro och tänka.
- Edited
Ixus92 Jag blir smått provocerad över hur han, egentligen hela säsongen, talat vitt och brett om Claras brister och prestationer men samtidigt varit väldigt generös i sitt försvar av Lagacé. Rätt fult att lasta så mycket ansvar - och skit - på en grön 19-20-åring.
Ska man sammanfatta målvaktssituationen 24/25 blir det tydligen nåt i den här stilen:
Clara: var alldeles för dålig, kastade in puckar i det egna målet, höll inte, presterade inte som förväntat, tog inga steg, osv.
Lagacé: hade lite otur.
Wallin/"Masken": var lite naiva, såg det inte komma.
Håller inte riktigt med om den ansvarsfördelningen. Inte för fem öre.
JimmyR Ska vi verkligen det? Om HV, Linköping och Rögle alla är på topp 5, ska vi då slänga pengar omkring oss bara för sakens skull? Om vi räknar bort de lagen p.g.a. hur pass dålig valuta de fått, så är vi ändå topp 5 skulle jag tro på den "riktiga" listan.
Självklart ska vi investera pengar i laget och utnyttja våra ekonomiska muskler. Däremot kanske vi inte borde slänga rejäla pengar på t.ex. Lagacé som nån hintade om att vi gjort, finns säkert andra exempel också. Vi ska använda pengarna vi har aggresivt, men inte dumdristigt. Balansen däremellan är hårfin och min känsla är att vi gett ut för mycket pengar på vissa ställen där det var fel och sparat på ställen där vi inte borde gjort det. I slutändan skulle kanske en lite större budget räcka till om man gör rätt värderingar.
- Edited
JimmyR Wallin undviker att nämna - eller blundar för - att SAIK, till skillnad från FBK, har en välfungerande ungdoms- och juniorverksamhet som formligen spyr ur sig unga talanger som de sedan varit tämligen duktiga på att ta vara på och få att just "ta steg".
FBKs dito, hur har det egentligen gått efter den senaste "omstruktureringen"?
Har lite dålig koll på de yngre lagen (U16 och J18) men J20 har ju inte direkt rosat marknaden. Antal vunna mästerskap de senaste 5 åren från dessa lag? Antal supertalanger som klivit upp i A-laget och fått/tagit en plats där? För få, skulle jag säga.
Det finns ju ett gäng duktiga yngre killar - men som FBK byggt sitt lag har det ju i praktiken varit omöjligt för en junis att lägga beslag på en plats då det är så enkelt att peta undan den och gå för den "rutinerade stabila senioren".
SAIK har gått en annan väg det senaste dryga decenniet och hur man än vrider och vänder på det har de 3 SM-guld den perioden medan vi bara har 1...
Kaaaaaaanske finns det saker man kan lära sig av andra. Men då krävs ju också viss "sjukdomsinsikt".
- Edited
Zino Skapligt less på att läsa "Alla ska sparkas å pengarna ska brännas som att det inte finns någon morgondag!". Otroligt lätt att sitta å skriva i sin lilla vrå i sin otroliga ilska när man inte behöver ta ett enda beslut själv och kan återupprepa samma skit om 10 månader igen när det går ännu sämre. (Hej HV71)
Jag är mer less på uteblivna framgångar än snack om att folk ska få gå.
Vi är Sveriges rikaste förening med råge, rätta mig om jag har fel. Det finns väl ingen som säger att vi ska göra som Nubben och kasta pengar på spelare men förutsättningen för att ha ett väldigt bra lag bör finnas hos oss. Självklart måste vi ha en sportslig ledning som kan hantera pengar. Nu när ligan är så in i helvete jämn så får det inte snålas. Vi har sett gång på gång topptippade lag som nätt och jämnt klarar sitt kontrakt i sista omgången, eller till och med åka ut.
Någon som minns hur snacket gick 09/10? Vi åkte ut mot Skellefteå i en kvartsfinal och det sågs som ett monumental fiasko. Vad gjorde vi efter den säsongen? Man gjorde en renovering av spelartruppen där bland annat Fredrik Lindgren och Johan Anderssons kontrakt bröts. Två spelare med landslagsmeriter. Året efter värvade man in ett otroligt bra lag och vann således guld.
Det är det jag hade hoppats på inför den här säsongen men som återigen slutar i ett fiasko.