För att inte kladda ner i match- och lagbyggestrådar skapar jag en tråd där vi kan grotta ner oss i olika former av statistik.

Jag har under dagen roat mig med att göra en liten analys av laget och spelarna såhär 10 matcher in på säsongen. Siffrorna är hämtade från Hockeysiffror.se. Jag har försökt att hålla det lättförståeligt men det dyker upp lite termer och begrepp från statistikvärlden som jag försökt beskriva löpande. Tanken är att göra en uppföljning var 10:e omgång och se vilken typ av förändring vi ser över tid, vilket kan vara spännande.

10 omgångar in

Laget

5v5 lika styrka (ej PP, BP, sudden/straffar ) - offensivt
Med ögonmått mätt så är vi på pappret det bästa offensiva laget i ligan med 28 gjorda mål, tre mål före Luleå som gjort 25 mål.

Tittar man på den underliggande statistiken så målas det dock upp en annan bild. Den mest intressanta statistikposten här är xGF, vilket är förväntade mål gjorda baserat på vilka chanser man skapat. Här är vi fyra i ligan med en xGF på 19.64, vilket placerar oss bakom Frölunda, Leksand och Malmö. Vi har alltså enligt den underliggande statistiken gjort 8+ (28 – 19.64) mål mer än vad vi borde ha gjort, baserat på chanserna. På pappret är vi det laget som överpresterar mest i ligan när det kommer till mål, före Luleå på 6.15 och HV71 på 5.49.

Vad innebär det i praktiken? Är det ren tur, eller har vi spelare som överpresterar och skapar mål på chanser som vanligtvis inte hade renderat i mål? Hockey är organiskt och avancerad statistik är ett försök att kvantifiera hur bra ett lag faktiskt spelar ur en matematisk vinkel. Det finns faktorer i spelet som inte representeras i modellen vilket gör att man inte blint kan stirra på sifforna. Vad som är svart på vitt är dock att vi inte genererar bra chanser i samma mån som vi genererar mål – och det kan straffa sig i det långa loppet.

5v5 lika styrka (ej PP, BP, sudden/straffar ) – defensivt
Tittar vi på det defensiva spelet i lika styrka så ser det faktiskt godkänt ut. Vi har släppt in 19 mål, vilket placerar oss på en delad sjundeplats (räknat mest -> minst insläppta) i ligan med Skellefteå och Malmö.

Här tittar vi på xGA, motpol till xGF. Alltså förväntat insläppta mål baserat på motståndarnas genererade chanser. Där är vi faktiskt trea i ligan på 16.00 jämnt, bakom Växjö på 14.72 och Frölunda på 15.67. Vi har alltså släppt in 3 mål mer än vad vi borde ha gjort (19 - 16), baserat på chanserna vi gett upp. Schyssta siffror som visar att vi absolut är ett av de bättre lagen i ligan defensivt i lika styrka. Förhoppningsvis kan vi normalisera den här kurvan över tid och då släppa in något mål mindre.

PP
39.13%. 9 mål på 23 tillfällen. Bäst i ligan. Toppensiffror! Eller?

Här blir det spännande. I den underliggande statistiken har vi en xGF på 4.00 jämnt(!), vilket alltså är 5 mål mindre än vad vi faktiskt gjort (9 - 4). Vi pratar alltså grov överprestation sett till mål i PP, där vi lyckats göra 9 mål på chanser som vanligtvis bara mynnat ut i 4 mål. Här är vi 11 i ligan, med bara Rögle, Örebro och Malmö bakom oss. Har man sett alla matcher den här säsongen så blir nog de flesta påminda om den trubbighet som fortfarande infinner sig i PP och siffrorna visar att det är exakt så trubbigt som det ser ut. Här riskerar vi att få rejäl regression i framtiden om vi fortsätter generera så pass få ”bra” chanser som vi just nu gör.

Noterbart med just PP är att det inte bara är vi som överpresterar: bakom oss i listan på andra, respektive tredje plats är Skellefteå och Frölunda. Skellefteå har gjort 3.05 mer mål än förväntat och Frölunda 2.92. Här finns det också faktorer såsom skymning framför mål och liknande som inte dyker upp i modellen, men i det stora hela vill man inte ligga så högt upp som vi just nu gör.

BP
Även i BP-siffrorna finns det lite spännande data. På pappret har vi ligans tredje svagaste BP sett till %, 75.00%. Vi har också släppt in mest mål, med 10 insläppta på 10 matcher.

Den underliggande statistiken här är både positiv och negativ. Tittar man på xGA, alltså förväntade insläppta mål baserat på motståndarnas chanser, ligger vi på 7.05. Detta är sämst i ligan, precis före Skellefteå på 6.97. Samtidigt har vi ju faktiskt släppt in 10 mål i BP. Vi har alltså släppt in mer mål än vi borde ha gjort baserat på chanserna vi gett upp. Om det faller under kategorin otur, slarv, eller missar i modellen får man välja själv. Spelar vi som vi gjort borde vi i alla fall normalisera kurvan över tid och inte släppa lika många puckar som vi gjort sett till tillfällen i BP.

Spelarna

Forwards
Vi har 15 forwards som fått regelbunden speltid än så länge på säsongen. Jag listar alla nedan sorterat på CF% (Corsi%, andel skottförsök i % som är mot motståndarmål när spelaren är på isen) tillsammans med en liten fotnot om varje gubbe.

1. Forsell – 60.99%
    Mycket spel och skott mot motståndarmål men inte jättemycket resultat. Är fortfarande mållös och trots att han är med och skjuter mycket framåt så släpps det ändå en del skott bakåt. När Forsell är på isen släpper vi in 4.26 mål/60 minuter, vilket är näst sämst i laget. Stor risk att även corsi-statistiken kommer att falla om det inte börjar trilla in mer mål framåt och betydligt mindre bakåt.

2. Studenic – 60.11%
    En riktig kelgris när det kommer till den underliggande statistiken. När han är på isen gör vi 5.82 mål/60 minuter vilket är toppenbra, bäst i ligan med råge. Han är också bäst i ligan sett till hur många assist han gör per 60 minuter, med 3.17. Överlag en dröm för medspelare, han lyfter laget. Han är inte heller en defensiv svaghet, utan ligger i mitten av forwards när det kommer till mål bakåt när han är på is. Har inte haft det lika lätt i PP, där sifforna är rätt mediokra för hela andralinan i PP.

3. Steen – 59.69%
    Bra framåt och riktigt bra bakåt. När Oskar är på is släpper vi få chanser bak mot eget mål och han är god för 4.38 mål framåt/60 min när han är på is, fjärde bäst i laget. Lagets bästa allround-spelare, inte dålig i någon kategori.

4. Kellman – 58.91%
    Jättefina siffror, han kanske inte är flashigast men han gör sin kedja bättre så fort han är på isen. 5.07 mål framåt/60 min är jättefina siffror. Är kompetent även defensivt. Har inte fått till det i PP, tillsammans med Studenic och co.

5. Lodin – 58.29%
    Är inte inblandad i jättemycket mål framåt, men är en av de bättre i laget när det kommer till defensiven som väger upp. Bra siffror i PP där han varit på is för 6 mål än så länge. Mycket nyttig för laget i nuvarande form, kan han bibehålla det defensiva och få ut lite mer i det offensiva så blir han elit.

6. Åslund – 57.22%
    Lyser mer med sin defensiv än sin offensiv i lika styrka, men gör absolut en fin säsong än så länge sett till helheten. Grymma siffror i PP, när Åsa är på isen är vi som bäst i PP. Inblandad i 7 PP-mål.

7. Johansson – 57.14%
    Inte spelat lika mycket som de flesta andra forwards i laget. Är inte inblandad i allt för mycket framåt, men är den bästa i laget sett till chanser bakåt. När Linus lirar skjuts det som minst mot egen kasse. Han har också bäst stats i laget sett till antal insläppta mål/60, med 0.75. En klippa defensivt sett till den underliggande statistiken.

8. Lindqvist – 56.91%
    Prick mitt i laget när det kommer till det offensiva och hur många mål framåt som genereras när han är på is. Defensivt en riktig klippa, när han är på isen gör motståndarna bara 0.92 mål/60 minuter i full styrka. Bäst i laget sett till antal mål för/antal mål mot när han är på isen. PP-siffrorna är dock inte smickrande, näst sämst sett till mål/60.
    Hårt jobb som till synes belönar sig än så länge, i alla fall enligt statistiken.

9. Tomasek – 54.19%
    Kanske chockerande att han dyker upp först här, men det är de defensiva sifforna som sänker corsin här. Han är inte heller i topp när det kommer till mål framåt/60, sett till genererade chanser. Karln gör helt enkelt mål oavsett om statistiken tycker att han ska göra det eller inte. Superfina siffror i PP, bäst tillsammans med Åsa och inblandad i 7 mål där. Skulle inte säga att siffrorna är oroväckande, men han lever just nu på sin sjuka förmåga att näta lite hur som. Risk för att det stagnerar lite här om han tappar lite glöd.

10. Nygård – 51.79%
    Kanske den största chocken i den här listan. Jocke har nämligen inte fantastiska stats. Han ligger i den nedre halvan av forwards sett till hur mycket skott som genereras framåt när han är på is. Ligger i mitten av tabellen sett till skott genererade bakåt. Är inblandad i tredje mest mål bakåt i laget i lika styrka. Spelar allra mest i BP och gör det OK, sett till hur många mål vi släpper in.
    En potentiell ursäkt för den underliggande statistiken är hur han nyttjas av Mitell. Han är väl lite av det (inte så) hemliga vapnet som ska spela i alla de knivigaste situationerna. Drar mycket utvisningar och straffar som inte visas i den underliggande statistiken, rejsar även ner någon icing per match så att vi slipper tekningar i försvarszon. Ett klassiskt ögontest vs statistik där jag väljer att lita mycket på ögontestet, vilket säger att Jocke är kung.

11. Ljungkrantz – 51.02%
    Mitten/mitten sett till offensiv/defensiv. Spelar minst i laget, inte jättemycket statistik att gå på. Har inte riktigt visat upp något än, men är samtidigt inte något ankare.

12. Westfält – 50.36%
    Nu börjar vi närma oss den mindre bra delen av truppen sett till statistiken. Inte jättebra siffror offensivt, mitten av truppen defensivt. Bra siffror sett till hur mycket mål vi släpper in när han är på is, men det genereras en del chanser för motståndarna. Spelar mycket BP och gör det rätt bra.

13. Berglund – 42.86%
    Har inte fått jättemycket speltid, men siffrorna för den tiden han fått är inte toppen. Genererar inte många chanser framåt, men släpper till en del bakåt. Till sitt försvar har han spelat med spelare som inte gjort honom några tjänster, vars siffror är betydligt mindre smickrande. Behöver en bättre omgivning för att man ska kunna göra ett rättvist betyg.

14. Björklund – 41.98%
    Mörka siffror. Genererar varken mål eller chanser framåt när han är på is. Släpper tyvärr mycket chanser bakåt och vi släpper in mest mål när Björka är på isen. Har fått några chanser i PP men inte varit inblandad i något mål framåt. Bra siffror i BP, men spelar inte där allt för mycket. Tyvärr en riktigt svag start på säsongen än så länge.

15. Alba – 38.33%
    Om Björkas paragraf var mörk är det värre här. Har förvisso bara spelat 50 min, vilket är cirka 1/3 av de flesta andra, men det finns inget positivt i någon spelform. Inget framåt, mest bakåt av alla i laget. Dåliga siffror även i BP de få gånger han spelat där. Mycket, mycket tuff start. Bara att hoppas att han kommer tillbaka från skadan som en ny man, för just nu är det svårt att rättfärdiga en plats i truppen sett till statistiken.

Backar
Vi vänder blicken mot backarna, vi har haft 8 backar med regelbunden istid än så länge. Jag tar inte med Grolle i denna lista, för en match är inte nog att dra några slutsatser av. Samma sortering som ovan, CF%.

1. Bergkvist – 63.05%
    Bästa corsin i laget! Berka utmärker sig sett till hur mycket skottförsök som genereras både framåt och bakåt, han är nämligen bäst i laget på båda. Han är också inblandade i få mål bakåt när han är på isen. Har inte varit inblandad i allt för många mål framåt, men sett till chanserna som skapas kommer det att bli fler. Inte riktigt kommit i gång än i PP, har bara varit på isen på ett mål. En riktigt bra säsongsstart, Berka visar att han har det som krävs. Kul att en kille med riktigt bra attityd får belöning för tålamod och hårt jobb.
    Plus, bäst corsi av alla backar i ligan. Vilken grabb.

2. Tornberg – 62.50%
    Har varit en av ligans bästa backar sett till avancerad statistik i ett par säsonger nu, och denna är inget undantag. Tillsammans med Berka har han jättefina siffror sett till skottförsök framåt/bakåt. Han är också inblandad i flest mål framåt av backarna och minst mål bakåt, vilket är galet bra. På toppen av det är han lagets bästa BP-back. Han syns och hörs kanske inte alltid, men Tornet är kung på pappret. Tredje bäst corsi av alla backar i ligan.

3. Ollas-Mattsson – 53.33%
    Mitten-mitten sett till egentligen all statistik. Spelar mycket, även i BP där han varit på isen på en hel del mål. Känns som att han betyder mer för laget än vad statistiken säger, men han är absolut positivt stabil även på pappret.

4. Nyström – 52.78%
    Har inte fått i gång offensiven, varken sett till skottförsök eller mål. OK defensiva siffror. Finns nog mer att hämta här, men har inte skämt ut sig heller. Inte fått spela varken PP eller BP.

5. Nygren – 50.21%
    Balanserar på linjen sett till hur mycket chanser som går framåt/bakåt. Har OK siffror offensivt men defensivt är det bara Solberg som släpper till mer skottförsök bakåt. Samtidigt har han inte blivit lika hårt straffad sett till insläppta mål, men det är bara en tidsfråga om det fortsätter på det viset. Spelar överlägset mest i PP av backarna och har därav varit inne på mycket mål framåt. Bättre än förra året, men det behövs mer av en på pappret ledande spelare.

6. Andersson – 50.00%
    Märkliga siffror. Genererar inte jättemycket chanser framåt, men är ofta på isen när det blir mål. Ligger i mitten av backarna sett till chanser bakåt, men är ofta på isen när vi släpper in mål. Gör det bra i BP.
    Ögontestet är inte positivt, de underliggande siffrorna motsägelsefulla. Konstigt, det är bara att vänta in mer omgångar och se om siffrorna normaliserar sig. Dålig känsla baserat på ögontestet dock.

7. Solberg – 49.17%
    Botten av listan av en anledning: den sämsta backen i laget med råge sett till det defensiva. Är inblandad i en del framåt, men på tok för mycket chanser bakåt. Laget släpper in 4.71 mål/60 när Stian är på isen, långt över näst sämsta back. Fina siffror i BP dock, behöver nog tyglas lite och tappa lite valpighet för att bli en pålitlig ordinarie back. Råmaterialet finns väl ändå där.

Grym trådstart @Sparven!

Jag är verkligen ingen statistiknörd som har koll på siffror - men det är ändå intressant att se dylika genomgångar, dels för att se vad statistiken faktiskt säger och dels för att se om det man själv upplever sig se stämmer.

Satt tidigare idag och kikade på betydligt simplare statistik, inspirerad av diskussionen kring Bergqvist och hans (ffa tidigare) defensiva brister. Visst, dessa brister har varit högst påtagliga - men jag tycker samtidigt att kritiken mot honom varit aningen orättvis då han knappast haft de bästa förutsättningarna för att utveckla den delen av spelet heller sett till speltid, backpartner - eller snarare brist på fast sådan och ett evigt hattande mellan bänk, läktare och begränsade minuter med olika backkollegor bredvid sig.

Samtidigt har vi ju sett att det finns en riktigt fin offensiv uppsida. Han är tvivelsutan en av de backar vi har som slår bra förstapass, följer gärna med framåt (och har blivit bättre på att värdera när han ska göra det), har ett bra skott, osv.

Jämför man med den emellanåt hyllade offensive kollegan Nyström så har kritiken mot dennes defensiva kompetenser (upplever iaf jag) inte varit lika hård trots att även han har och haft påtagliga brister där. Visst har kritik funnits, inte minst gällande hans fysiska spel, men inte på samma nivå - och han har heller inte fått sota för dessa brister och de missar de orsakat genom att placeras längst ut på bänken eller tom. på läktaren utan har hela tiden fått nytt förtroende.

Jag är övertygad om och har en viss förståelse för att "hemmasöner" har en fördel i hur mycket förtroende de får - och hur mycket av det de kan bränna innan det får konsekvenser. Jag är lika övertygad om att ingen tränare/annan ledare i något lag kommer att erkänna det fullt ut.

Iaf, Nyströms offensiva skills är ju det som tagit honom till en ordinarie plats i FBK - den saken är klar. Inte minst uppskattas han ju för snurrfinter och annat flashigt som måhända inte alltid resulterar i faktiska poäng (för honom själv eller lagkamrater) men det ser ju s.a.s. bra ut oavsett.

(Innan jag går vidare ska jag förstås nämna att jag är medveten om att Bergqvist är född 2000 och Nyström 2002, de är alltså båda unga och Nyström är den yngre av dem. Viss respekt för att mycket kan hända på 2 år bör man därför ha. Icke desto mindre har Nyström spelat på en högre nivå längre än Bergqvist vilket ändå får sägas kompensera för åtminstone delar av detta.)

Så, vad var det då för simpel statistik jag hade på hjärtat och ämnade lyfta?
Jo, det var dessa båda herrars specialkompetens - dvs det offensiva spelet - och det i dess allra enklaste former.

Vi vet ju alla att det sett väldigt olika ut gällande speltid, matcher ombytt, spel i PP, spel som 7:e-back som hattar runt mellan olika backpartners kontra spel med stabil backpartner över tid, osv.
Där vinner Nyström på knockout vad gäller att ha bästa möjliga förutsättningar att prestera. Givetvis skall dylika förutsättningar också förtjänas - men jag är inte helt säker på att de alltid varit helt välförtjänta om man ser till det faktiska (offensiva) slutresultatet. Medan Nyström haft en tydlig roll som offensiv toppback med antingen en stabil Dahlström eller någon av lagets andra toppbackar har Bergqvist snarast fått (försöka) prestera som partner till botten 2-3-backarna med begränsad tid både i 5v5 och PP.

Man tänker sig ju att med dessa förutsättningar borde Nyström ha ett kraftigt överläge sett till faktisk produktion de här (snart) 3 åren de spelat tillsammans (dvs from säsongen 22/23 tom. innevarande säsong) - men tji fick vi. För så här ser det ut:

1. Matcher - grundserie.
  2. Poäng.
  3. +/-

Bergqvist
1. 97

2. (9+27) - 36p

3. +20

Nyström
1. 107
2. (16+31) - 47p
3. +10

Hittade ingen genomsnittlig speltid för fjolårets grundserie men i grundserien 22/23 snittade Nyström drygt 7,5 minut mer/match vilket ju är en väldigt stor skillnad.
Sannolikt, med tanke på hur Bergqvists säsong såg ut ifjol vad gäller spelade matcher/speltid, var skillnaden än större då - men jag vet som sagt inte. (Finns säkert någon annan sida som har den statistiken men jag orkar inte googla runt på fler ställen än de jag kollat.)

Baserat på denna simpla men ändå väldigt tydliga statistik - som väl får sägas vara av ögon-typen (för att anknyta till trådens originalpost) - så finns det en enorm - och ännu tämligen outnyttjad - potential hos Bergqvist som jag är väldigt nyfiken på.
Trots svårartad skillnad i genomsnittlig speltid, förtroende, spel i PP, hattande mellan (inte alltid så stabila) backpartners, et c - så har han bara gjort 11 poäng färre än den offensive toppbacken (i laget) Nyström. Detta på 2,2 säsonger.

Som sagt, statistik säger verkligen inte allt - varken den avancerade som @Sparven skriver om eller den aningen mer simpla jag nämner här ovan - men den ger åtminstone intressant information och nya infallsvinklar.
I just det här fallet tycker jag det visar på att det rent krasst varit så att Nyströms offensiva spel kanske hyllats mer än det förtjänat (sett till vad han levererat) medan Bergqvist å andra sidan fått alldeles för lite cred för vad han, utifrån sin mycket undanskymda roll, faktiskt har mäktat med.

EDIT 1: Hur jag än gör så vill min lilla statistik-lista inte se ut som den gör när jag faktiskt skriver den så det får duga som det ser ut nu.

EDIT 2: Vill poängtera att det här inlägget inte är skrivet för att klaga på Nyström utan jämförelsen med honom görs helt enkelt för att han dels är en offensiv back, dels har en liknande historia av att "blanda och ge" defensivt och dels i flera år nu haft en självklar plats som toppback i laget baserat på sin offensiva produktion. Just det sistnämnda får man ju lite perspektiv på när man, som jag visar här, inser att han ändå bara mäktat med 11 pinnar fler än Bergqvist på 10 fler matcher samt "oändligt" fler spelade minuter, bla i PP.

Raden ovan avser = totalt sett under de ca 2,2 säsonger de spelat ihop i FBK.

thunderstorm Satt tidigare idag och kikade på betydligt simplare statistik, inspirerad av diskussionen kring Bergqvist och hans (ffa tidigare) defensiva brister. Visst, dessa brister har varit högst påtagliga - men jag tycker samtidigt att kritiken mot honom varit aningen orättvis då han knappast haft de bästa förutsättningarna för att utveckla den delen av spelet heller sett till speltid, backpartner - eller snarare brist på fast sådan och ett evigt hattande mellan bänk, läktare och begränsade minuter med olika backkollegor bredvid sig.

Samtidigt har vi ju sett att det finns en riktigt fin offensiv uppsida. Han är tvivelsutan en av de backar vi har som slår bra förstapass, följer gärna med framåt (och har blivit bättre på att värdera när han ska göra det), har ett bra skott, osv.

Jämför man med den emellanåt hyllade offensive kollegan Nyström så har kritiken mot dennes defensiva kompetenser (upplever iaf jag) inte varit lika hård trots att även han har och haft påtagliga brister där. Visst har kritik funnits, inte minst gällande hans fysiska spel, men inte på samma nivå - och han har heller inte fått sota för dessa brister och de missar de orsakat genom att placeras längst ut på bänken eller tom. på läktaren utan har hela tiden fått nytt förtroende.

Jag är övertygad om och har en viss förståelse för att "hemmasöner" har en fördel i hur mycket förtroende de får - och hur mycket av det de kan bränna innan det får konsekvenser. Jag är lika övertygad om att ingen tränare/annan ledare i något lag kommer att erkänna det fullt ut.

Jag håller med om allt. Nyström har i egenskap av egen produkt med en fin juniorsäsong fått möjligheten att spela mycket, med stabila backpartners, de tre senaste säsongerna (nuvarande inräknad). Jämför man Berka och Nyström de tre senaste säsongerna (nuvarande inräknad) har Berka i praktiken varit en bättre offensiv back alla tre säsonger. Detta trots att han spelat betydligt mindre än Nyström och längre ner i hierarkin.

thunderstorm Hittade ingen genomsnittlig speltid för fjolårets grundserie men i grundserien 22/23 snittade Nyström drygt 7,5 minut mer/match vilket ju är en en väldigt stor skillnad.
Sannolikt, med tanke på hur Bergqvists säsong såg ut ifjol vad gäller spelade matcher/speltid, var skillnaden än större då - men jag vet som sagt inte. (Finns säkert någon annan sida som har den statistiken men jag orkar inte googla runt på fler ställen än de jag kollat.)

Alla tre säsonger har Berka varit lika bra, eller bättre, offensivt än Nyström sett till både CF60 (skottförsök/60 min) och GF60 (mål/60 min). Defensiven har Nyström haft en edge på, fram tills nuvarande säsong.

Nyström hade en kanonsäsong 23/24, men det var med Dahlström som radarpartner vilket gav en extrem udd i defensiven. Trots det var Berka mer effektiv framåt.

thunderstorm Baserat på denna simpla men ändå väldigt tydliga statistik - som väl får sägas vara av ögon-typen (för att anknyta till trådens originalpost - så finns det en enorm - och ännu tämligen outnyttjad - potential hos Bergqvist som jag är väldigt nyfiken på.
Trots svårartad skillnad i genomsnittlig speltid, förtroende, spel i PP, hattande mellan (inte alltid så stabila) backpartners, et c - så har han bara gjort 11 poäng färre än den offensive toppbacken (i laget) Nyström. Detta på 2,2 säsonger.

Min teori är att Berka inte passerade ögontestet på grund av att när han väl slog indianare så var de helt bedrövliga. Det var riktigt hej kom och hjälp mig ibland, vilket matchtrådarna från de säsongerna reflekterat. Där ser det bättre ut och tillsammans med hans redan kända offensiva uppsidor så ser han plötsligt betydligt skarpare ut.

Fotnot: förra säsongen hade Berka bäst GF60 av alla spelare i hela ligan. När han var på isen genererades det mest mål/60 minuter.

Sparven Ligger mycket i det du nämner i slutet. Berkas misstag var oftare av den synliga typen, en katastrofal indianare eller liknande medan Nyströms brister oftare varit av typen "fippla-med-pucken-på-offensiv-blå", klent fysiskt spel vid sarger och framför det egna målet, et c. Tenderar att bli lite duttig och överkonstruktiv i egen zon emellanåt vilket leder till pucktapp och onödiga möjligheter för motståndarna.
Kanske inte lika uppenbara och katastrofala missar men de kan få ack så stora konsekvenser de med.

När det kommer till Berkas offensiva potential vore det jäkligt kul att se honom i motsvarande roll sim Nyström eller Nygren, dvs som "toppback" vad gåller speltid, förtroende i offensiva situationer,matchning med bästa möjliga partner (över tid), osv.

Han skulle kanske inte vara en Pudas, Persson eller Tömmernes rent betydelsemässigt för laget men skulle rimligen kunna åtminstone matcha deras poängproduktion sett till vad han producerat i sin mycket begränsade roll de här dryga 2 säsongerna.

EDIT: Tack & bock för den ytterligare avancerade statistiken i svaret på mitt inlägg. 👍

Bra inlägg Sparven och Thunderstorm 👆🏻!
Tankar om special teams.
BP är för ofta och för dåligt. Tror det är svårt att spela bra boxplay, aggressivt och intensivt, om man gör det för mycket i en match. Får FBK ner sina minuter i BP så kan man spela Nygård/Linus och Studenic/Steen varje gång och de orkar ha hög kvalitet på det. Det bör också göra att de spelarna (tänker främst på Nygård som drar tunga lass överallt) har ännu mer att ge i 5 mot 5.

PP är trubbigt. FBK gör många mål men Sparvens statistik visar precis vad känslan är, att det är just trubbigt och att det inte är några strukturerade och högkvalitativa chanser som skapas. Känns liksom aldrig farligt när FBK spelar PP, men plötsligt blev det mål ändå. Tror/hoppas dock att det med tiden blir bättre. Det har varit ganska skralt med PP tid i inledningen (mer BP) och det behöver byggas upp över tid. Tycker dock inte att Nygren är tillräckligt rörlig och påhittig från sin point. Vill ha någon där som kan våga finta passning och ta sig förbi sin försvarare och skapa en farlig målchans på egen hand. AOM eller Bergkvist.

Spännande med Leksand ikväll då, som ju enligt statistiken är i topp i ”förväntade mål gjorda baserat på vilka chanser man skapat”.

Sjukt bra inlägg grabbar. Statistik nörden i mig får ribba… 😂

Denna tråd är ett klockrent exempel på varför man bör hänga på det här forumet. Sylvasst. Tack!

Det jag tycker mig se hos Bergkvist i år jämfört med tidigare är en helt annan bestämdhet i egen zon, vilket visar att han utvecklats och nog också har en portion mer självförtroende än tidigare säsonger. Han ser bekväm ut med puck även när han blir pressad på ett sätt jag inte såg tidigare år.

Visst har han slagit bort ett par puckar, men också det har blivit bättre och helt ner till 0 kan man nog inte få det av en spelare som spelar med relativt hög skill level framåt och slår många starka passningar som sätter igång offensiven. När han väl är inne på baklängesmål så är det i år oftast inte "hans spelare" som gör målet, det är oftast backpartnern som tappat markeringen eller inte lyckats få bort klubban på motståndaren.

Bra inlägg här som bekräftar det jag tycker mig se hos våra backar. Det som förvånade mest var nog Nygårds statistik, även om jag nog köper den nu också, han och Åsa har en nivå till i sig i 5 mot 5 tycker jag.

U n d e r b a r tråd. Sitter här med lördagskaffet och bara njuter! Den HÄR nivån av data-driven objektivitet är ju helt fantastiskt att lägga fram brevid det man ser och känner. Så jäkla gött att per spelare (!) se de där jäkla mystiska ”underliggande siffrorna” som det ständigt refereras till numera men ingen faktiskt tar upp (förutom möjligen XG per lag under match som nu används allt mer i TV i både fotboll och hockey). Applåder och busvisslingar!

Mycket trevlig information, bra jobbat! Man undrar ju när detta ska primeras och ge ex Berka en plats högre upp i laget, sätta honom bredvid AOM. Eller gör man inte sådant?

thunderstorm Ligger mycket i det du nämner i slutet. Berkas misstag var oftare av den synliga typen, en katastrofal indianare eller liknande medan Nyströms brister oftare varit av typen "fippla-med-pucken-på-offensiv-blå", klent fysiskt spel vid sarger och framför det egna målet, et c. Tenderar att bli lite duttig och överkonstruktiv i egen zon emellanåt vilket leder till pucktapp och onödiga möjligheter för motståndarna.
Kanske inte lika uppenbara och katastrofala missar men de kan få ack så stora konsekvenser de med.

Japp, det är också därför Nyström gått före Bergkvist de senaste två åren. Nyströms jämnhet sett till misstag var nog mer lättsmälta för tränarna än Bergkvist där det kunde bli hjärtat i halsgropen ibland. Frågan är om det fanns en viss rädsla att Berka inte skulle kunna städa bort de elementen ur sitt spel och att han därför blev en stående sjätte-sjunde back tidigare säsonger, med många olika backpartners.

Zino Det jag tycker mig se hos Bergkvist i år jämfört med tidigare är en helt annan bestämdhet i egen zon, vilket visar att han utvecklats och nog också har en portion mer självförtroende än tidigare säsonger. Han ser bekväm ut med puck även när han blir pressad på ett sätt jag inte såg tidigare år.

Visst har han slagit bort ett par puckar, men också det har blivit bättre och helt ner till 0 kan man nog inte få det av en spelare som spelar med relativt hög skill level framåt och slår många starka passningar som sätter igång offensiven. När han väl är inne på baklängesmål så är det i år oftast inte "hans spelare" som gör målet, det är oftast backpartnern som tappat markeringen eller inte lyckats få bort klubban på motståndaren.

Huvudet på spiken, jämnheten på Berka den här säsongen sätter honom i paritet med Nyström samtidigt som han fortfarande har den där eggen i offensiven. Kan han fortsätta hålla den här nivån så bör han få speltid i den övre delen av tabellen.

Kaberg27 Mycket trevlig information, bra jobbat! Man undrar ju när detta ska primeras och ge ex Berka en plats högre upp i laget, sätta honom bredvid AOM. Eller gör man inte sådant?

Som ovan nämnt så kan man definitivt göra argument för det. Just nu så lirar Tornet och Berka grymt bra tillsammans, så jag kan tänka mig att de inte vill splittra på dem.

Sparven Förstår vad du menar, men det är ju på Berkas plats som man varvar in Andersson.

Kaberg27

Skulle vara intressant att se vad tränarna tänker där. Sett till speltid spelar Andersson minst i laget vid lika styrka, men används ofta i BP. Kan vara så att man vill fördela ut speltiden, vi har väldigt jämn fördelning bland backarna till skillnad från många andra lag. Sett till siffrorna borde det inte ske på bekostnad av Berka dock.

Ge det 10 omgångar till och se om spelarna får speltid utefter prestation eller om Mitell och co hellre kör på vad det tycker fungerar.

Nu har ju Wilderoth o Walle jobbat tillsammans under några år och det känns som att dom lyfte det här med statistik till en ny nivå. Vi hör ju kring spelare som värvats in, att det varit fokus på det underliggande i kombination såklart med spelet på isen. Men det var väl mer prat om Studdes corsi än hans poängproduktion. :) Jobbig start på Alba som väl ansågs som en bra stats-spelare i fjärde men har kommit in i det fel.

Sparven Jag bockar och bugar. Fantastiskt inlägg!

10 omgångar in - del 2: historiskt

Den här statistiken är mer kuriosa, men det är ändå något jag brukar fundera på relativt ofta. Hur bra är laget på statistik x jämfört med tidigare lagbyggen med lika många matcher spelade? Till min vetskap finns det inte någon gratis tjänst som har data sparat i 10+ säsonger bakåt där man kan jämföra lag efter ett visst antal spelade matcher.

Förra året snöade jag in på Mitell och hans timeouts. Jag ville se vad utfallen blev av hans timeouts, om det gick att se någon form av trend eller dra några slutsatser. Detta är inte heller publik information. Däremot kan man i t.ex. Swehockeys matchrapporter se när timeouts har tagits. Jag skrev då en liten applikation som skrapade all data från en matchrapport och gjorde om den till hanterbar data som jag sedan kunde arbeta med. Resultaten av det mynnade ut i det här:

Men det är bara ett sidospår. Det intressanta i det här inlägget är all annan data jag har tillgång till tack vare experimentet ovan. Jag har nämligen tillgång till all matchdata hela vägen tillbaka till den säsongen när Elitserien blev SHL, 13/14. Jag har sammanställt en liten tabell med mål, utvisningar och poäng som visar hur våra 12 senaste lagbyggen har presterat efter 10 spelade omgångar.

I snabba drag så ser vi att årets upplaga ligger i framkant när det kommer till gjorda mål, den näst bästa säsongen på 12 år. Vi släpper in en hel del, i synnerhet jämfört med förra säsongen där vi dominerade de första 10 omgångarna i egentligen allt.

Precis som vi misstänkt så har vi draget galet lite utvisningar, minst av alla uppsättningar. Just utvisningar är lite lynnigt dock, jag tittade förra året på hur många utvisningar som delats ut totalt i ligan sett över ett par år och det skiljde sig markant. Direktiven till domarna inför säsong påverkar nog där, för det var stora skillnader mellan vissa säsonger i totalt utdelade utvisningar.

PP% är bra, men tittar man i trådstarten ska man nog vara lite fundersam. BP% är dåligt, men inte historiskt dåligt. Vi har överlag inte varit toppen i BP% förutom ett par utvalda säsonger (förutom säsongen 13/14, men det är sjuka siffror sett till antalet BP vi drog på oss, helt galet). Poängmässigt är det stabilt, lite på den bättre sidan faktiskt historiskt.

Återigen, sådan här statistik får anses vara kuriosa och underhållning men det är roligt att titta tillbaka ibland. Jag har massor med data här så om någon är intresserad av annan lag-statistik så finns det möjlighet att veva upp lite mer grafer.

Otroligt inlägg igen @Sparven !

Apropå statistik, vi har släppt in lika många mål som HV denna säsong. Endast Modo och leksand är sämre än vad vi är hittillls.

Sparven Wilderoth, är det du? Har du blivit visselblåsare? 😂😂 Skämt åsido… mycket uppskattad info. Både som kuriosa och lyfta säsongens start in i ett sammanhang. Tack. 😃👍🏽

Tjavon Nu har ju Wilderoth o Walle jobbat tillsammans under några år och det känns som att dom lyfte det här med statistik till en ny nivå. Vi hör ju kring spelare som värvats in, att det varit fokus på det underliggande i kombination såklart med spelet på isen. Men det var väl mer prat om Studdes corsi än hans poängproduktion. :) Jobbig start på Alba som väl ansågs som en bra stats-spelare i fjärde men har kommit in i det fel.

Precis innan han blev anställd av FBK så hade Wilderoth en intervju med SHL angående avancerad statistik då han fortfarande körde sin egen hemsida på den sidan. Han pratade då om hur vanligt förekommande det var att nyttja statistiken bland lagen i SHL och om vilka lag som faktiskt använde det. Bland annat Växjö och Frölunda nyttjade det redan då, medan Färjestad var bland lagen som samlade in data men kanske inte gjorde så mycket med den.

Så du har helt rätt i att det var deras intåg som också tog med sig statistiken.

JimmyR Apropå statistik, vi har släppt in lika många mål som HV denna säsong. Endast Modo och leksand är sämre än vad vi är hittillls.

Vi ska vara glada att vi inte är HV dock, till skillnad från oss ser det riktigt dåligt ut både i lika styrka och i special teams medan vi i huvudsak lider av just special teams.