thunderstorm Ganska provocerande att man med hockeysveriges fetaste plånbok bygger en backsida som man inte ens själv tycker är en av de bästa i serien. Hur i glödheta helvete tänkte han där?

Så herr Wallin påstår alltså att han aldrig duckar för ansvar, i samma intervju som han duckar allt ansvar och försöker få det st låta som att Max skulle vara en fullgod 1sta målis för ett lag som ska vinna SM guld. Dra på trissor.

Jimbo Eller hur! Och att sedan ha mage att tycka supportrarna är gnälliga när man kritiserar denna backsida...

Som sagt, jag vet inte riktigt vad jag ska tro och tänka.

Ixus92 Jag blir smått provocerad över hur han, egentligen hela säsongen, talat vitt och brett om Claras brister och prestationer men samtidigt varit väldigt generös i sitt försvar av Lagacé. Rätt fult att lasta så mycket ansvar - och skit - på en grön 19-20-åring.

Ska man sammanfatta målvaktssituationen 24/25 blir det tydligen nåt i den här stilen:

Clara: var alldeles för dålig, kastade in puckar i det egna målet, höll inte, presterade inte som förväntat, tog inga steg, osv.

Lagacé: hade lite otur.

Wallin/"Masken": var lite naiva, såg det inte komma.

Håller inte riktigt med om den ansvarsfördelningen. Inte för fem öre.

JimmyR Ska vi verkligen det? Om HV, Linköping och Rögle alla är på topp 5, ska vi då slänga pengar omkring oss bara för sakens skull? Om vi räknar bort de lagen p.g.a. hur pass dålig valuta de fått, så är vi ändå topp 5 skulle jag tro på den "riktiga" listan.

Självklart ska vi investera pengar i laget och utnyttja våra ekonomiska muskler. Däremot kanske vi inte borde slänga rejäla pengar på t.ex. Lagacé som nån hintade om att vi gjort, finns säkert andra exempel också. Vi ska använda pengarna vi har aggresivt, men inte dumdristigt. Balansen däremellan är hårfin och min känsla är att vi gett ut för mycket pengar på vissa ställen där det var fel och sparat på ställen där vi inte borde gjort det. I slutändan skulle kanske en lite större budget räcka till om man gör rätt värderingar.

Zino Minns inte vart det skrevs men enligt skribenten hade Lagacé någonstans mellan 200 000 kr- 250 000 kr per månad. Makalöst.

Glenn Ja, det var en riktigt dålig värvning faktiskt. Speciellt om det som Heino var inne på stämmer, att han hade skadehistorik redan tidigare. Fick man en sån panik när Johansson stack? Sen räddades första året för att Lindbom var bättre än förväntat...

JimmyR Wallin undviker att nämna - eller blundar för - att SAIK, till skillnad från FBK, har en välfungerande ungdoms- och juniorverksamhet som formligen spyr ur sig unga talanger som de sedan varit tämligen duktiga på att ta vara på och få att just "ta steg".

FBKs dito, hur har det egentligen gått efter den senaste "omstruktureringen"?

Har lite dålig koll på de yngre lagen (U16 och J18) men J20 har ju inte direkt rosat marknaden. Antal vunna mästerskap de senaste 5 åren från dessa lag? Antal supertalanger som klivit upp i A-laget och fått/tagit en plats där? För få, skulle jag säga.

Det finns ju ett gäng duktiga yngre killar - men som FBK byggt sitt lag har det ju i praktiken varit omöjligt för en junis att lägga beslag på en plats då det är så enkelt att peta undan den och gå för den "rutinerade stabila senioren".

SAIK har gått en annan väg det senaste dryga decenniet och hur man än vrider och vänder på det har de 3 SM-guld den perioden medan vi bara har 1...

Kaaaaaaanske finns det saker man kan lära sig av andra. Men då krävs ju också viss "sjukdomsinsikt".

Zino Skapligt less på att läsa "Alla ska sparkas å pengarna ska brännas som att det inte finns någon morgondag!". Otroligt lätt att sitta å skriva i sin lilla vrå i sin otroliga ilska när man inte behöver ta ett enda beslut själv och kan återupprepa samma skit om 10 månader igen när det går ännu sämre. (Hej HV71)

Glenn Det är väl iofs en rimlig peng för en nordamerikansk målvakt kan jag tycka. För om vi tar hit en sån ska denne vara riktigt riktigt bra. Tyvärr var Lagacé inte det.

Zino Ja, Heino sade väl att Lagacé måste ha haft en grym agent som fick den lönen.

Jag är mer less på uteblivna framgångar än snack om att folk ska få gå.

Vi är Sveriges rikaste förening med råge, rätta mig om jag har fel. Det finns väl ingen som säger att vi ska göra som Nubben och kasta pengar på spelare men förutsättningen för att ha ett väldigt bra lag bör finnas hos oss. Självklart måste vi ha en sportslig ledning som kan hantera pengar. Nu när ligan är så in i helvete jämn så får det inte snålas. Vi har sett gång på gång topptippade lag som nätt och jämnt klarar sitt kontrakt i sista omgången, eller till och med åka ut.

Någon som minns hur snacket gick 09/10? Vi åkte ut mot Skellefteå i en kvartsfinal och det sågs som ett monumental fiasko. Vad gjorde vi efter den säsongen? Man gjorde en renovering av spelartruppen där bland annat Fredrik Lindgren och Johan Anderssons kontrakt bröts. Två spelare med landslagsmeriter. Året efter värvade man in ett otroligt bra lag och vann således guld.

Det är det jag hade hoppats på inför den här säsongen men som återigen slutar i ett fiasko.

Jag har oerhört svårt att se att man inte hade några möjligheter att förstärka laget inför slutspel.

Ta Borgman som exempel. Han spelar inte i sin klubb, varför kan man inte få loss honom? "Det handlar inte om pengar" säger Walle. Bullshit säger jag.

Borgman verkar ju ändå vara klar för oss för nästa år och kommer väl ansluta i maj / juni för försäsongs träning. Att betala 4a månaders lön till kostar vad? 200*4? 800 lök? Det borde inte vara några som helst problem.

Sen att klubben inte vill släppa honom kan ju vara så, men jag har svårt att se att man inte skulle kunna övertyga dem om att släppa en spelare de inte tänkt använda. Säg man skulle gett 500 lök för å köpa ut Borgman? En totalsumma. På 1.3 miljoner.

Om det hade varit tungan på vågen att vi hade fått till EN hemma match till (7:e hemma.) så hade vi alltså tjänat in pengarna vi la på Borgman.

Hade vi dessutom kunnat gå vidare å få 3 matcher till hemma i ett slutspel? Då du Stefan von Anka, då hade du varit 15 Millar plus och inte 10.

Nu vet jag inte om Borgman är frälsaren, men tydligen tror man ju det eftersom han verkar klar för nästa säsong.

Ixus92 Vart har du hört eller läst om att Borgman skulle vara klar?

Glenn Klar vet jag inte men han ryktas väl in? Enligt sportbladet sägs det på truppen 25/26.

Min poäng var väl mer att man verkar vara okej med att slänga upp lön för spelare, men inte att köpa ut vad man specifikt behöver.

Det understryks av vad Walle sa om målvaktssidan. Att man var överrens med 3-4 st men att deras klubbar sa nej.

Frågar mig då, har man ens försökt övertala dem? Även här hade det varit värt å lägga nån miljon på å köpa ut något som är bättre än Max och Anders. Borde inte varit så svårt kan tyckas då det finns 20 målvakter i SHL med bättre stats, och förmodligen liknande i andra ligor.

Risk and reward. En match till och man får 1-2 Millar till i vinst? Och möjlighet till 4-5 till om slutspelet rullar på eller 8-10 till om man skulle ta sig till en finalserie.

Borgman kommer med största sannolikhet spela i djurgården om dom går upp. Stått flera gånger att han vill till en storstad och han är dessutom från Sthlm.

Fribourg ville säkert inte släppa men med rätt pengar hade det säkert gått att köpa ut. Borgman hade inte varit någon frälsare men det hade säkerligen gjort oss betydligt bättre.

Om det nu mot förmodan är så att det är helt kört, man kan inte längre under säsong inhandla någon spelare som inte är utfyllnadsspelare, då sätter det väl ännu mer press på Walle att i så fall lära sig av förra säsongen. (då man inte heller lyckades göra laget bättre under säsong)

Då kan man inte åter igen gå in i säsongen med 4:a backar med kapasitet för 3-4 back och 4:a backar med kapasitet för 5-8 back. I alla fall inte samtidigt som man startar med en svajig skadebenägen andra målis och en första års junior i kassen.

Ixus92 Exakt så. Nu kommer vi säkert göra en vinst på x antal miljoner men till vilken nytta då? Vi blir hånade av supportrar och media sågas oss totalt.

Jag vet inte hur många gånger jag sagt det tidigare men rykte och status är något som tar tid att bygga upp men väldigt fort att svärta ned om det inte tas hand om.

Vi har fått till en väldigt bra stämning och publiksiffror senaste åren, ffa efter guldet. Vi har väldigt bra rykte bland spelare där många vill spela hos oss, tycker om vår arena och publik.

Fortsätter vi ryka i en kvartsfinal kommer definitivt publiken att tappa intresse vilket i sin tur gör att vi tappar ekonomiskt och rykte. Vi hamnar då tillbaka till typ 2014-2018.

Sånt jävla underbetyg att man nu med vind i seglen inte utnyttjar det. Man snålar med budgeten, man höjer priset på säsongskort.

Jag blir sjukt provocerad.

Ixus92 Frågar mig då, har man ens försökt övertala dem? Även här hade det varit värt å lägga nån miljon på å köpa ut något som är bättre än Max och Anders. Borde inte varit så svårt kan tyckas då det finns 20 målvakter i SHL med bättre stats, och förmodligen liknande i andra ligor.

Verkar det inte vara kutym att helt enkelt inte köpa ut spelare på det sättet under pågående säsong?
        De enda gångerna det görs verkar det ju vara för att en spelare inte trivs och ber om att få bryta kontraktet...

Ixus92 Tyvärr verkar lagen som får frågan missbruka marknaden och begära orimliga summor, går man med på dem så har vi snart ännu större problem i framtiden. Det har ju kommit ut ibland att klubbar vill ha flera miljoner för spelare som bara breddar lagen. Vad vill de då ha för en målvakt som gör skillnad 5 miljoner ++ kanske?